sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Oodi äideille

Minkälaista elämä olisi elää ilman äitiä? Miltä tuntuisi jos äiti vietäisiin elämästä varoittamatta? Mihin elämä menisikään?

Olen jo useita kertoja aina silloin tällöin miettinyt tällaisia asioita kävellessäni iltaisin kotiin. Suuri tyhjiö ja kaipaus jäisi niinkin merkittävän ihmisen kaikotessa pois. Jäikö sanomatta, miten paljon hän onkaan minulle opettanut, antanut, välittänyt, auttanut ja miten kiitollinen olen ollut kaikista vietettävistä hetkistämme, elämänohjeista, kannustuksesta ja siitä ainaisen positiivisen ajattelun mallista; "asioilla on aina tapana järjestyä".

Me suomalaiset sanomme liian harvoin toisillemme kuinka paljon toinen ihminen merkitsee ja miten paljon tätä rakastaa. Seurustelevat paritkin sanovat kädet suun peitettynä puhelimeen kuiskaten ystävien ollessa kuuloetäisyydellä sanat "rakastan sinua". Miksi?

Muistan lapsuudestani ne ihanat päivät kun isosisko oli koulussa ja äiti oli minun kanssani kotona. (Kävin kyllä tarhassa ihan pikkuisesta asti, mutta äitin kanssa tuli vietettyä kotona aikaa vaikken ollutkaan sairaana.) Leivottiin äitin kanssa todella paljon ja tehtiin ruokaa ja jumpattiin. Parhaat muistot juontuvat niihin hetkiin. Meillä oli oma kokki-ohjelmakin. Minä olin kokki-ykkönen ja äiti oli kokki-kakkonen." No niin, eli seuraavaksi lisäämme suolaa teelusikallisen tähän nakkikeittoon, laitatko sinä Kokki-ykkönen lipstikan?" Meillä oli myös jumppa-ohjelma. Minä olin Maija-ykkönen ja äiti Maija-kakkonen (voiko olla? HAhah!) Saatiin varmaan vaikutteita kyseiseen hömpötykseen YLE-kanavalla pyörineeltä jumppakaksikolta. Kuviteltiin että meitä kuvattiin ja puhuimme aikalailla näin "Maija-kakkonen näyttää nyt mallia, kuinka tehdään haara-perushyppyjä, kaikki mukaan!" Äidin kanssa tykkäämme myös piirtää ja maalata.


Äidin kautta olen kiinnostunut ruoanlaitosta ja leipomisesta. Äidiltä olen saanut luonteeni. Maltillisuus, rauhallisuus, toisten ajatteleminen ennen itseä, nöyryys...


Valitettavasti tänä vuonna en pääse viettämään äitienpäivää, sillä olen työharjoittelussa. Onneksi näemme sen verran usein, ettei elämä siihen kaadu. Ihanaa äitienpäivää rakas ja korvaamaton äitini!
Mitä äiti Sinulle merkitsee?
Ihanaa äitienpäivää myös muille!

4 kommenttia:

  1. Ootte ihan saman näkösiä!

    VastaaPoista
  2. marja-leena,äitisi.13. toukokuuta 2012 klo 10.02

    kiitos ihanasta ja niin kauniista tarinasta,joka sana totta.olet onnellinen ,koska olet saanut elämän lahjaksi rakastaa lähimäisiäsi ja ymmärtää elämää.kiitos heidi,juodaan myöhästyneet äitienpäivä kahveet ihan kahdestaan ja laitetaan suut messingille.

    VastaaPoista
  3. ihana teksti :) ja huomaa kyllä että ootte äiti ja tytär!

    VastaaPoista
  4. Äiti: <3 viikon päästä sitten :)

    Purpose: :)

    VastaaPoista

Vapaamuotoiset, mutta asialliset viestit ovat tervetulleita tähän sarakkeeseen :)

Hey! You can leave love comments in this box. :)